Renkli FilmRenkli film hem de amatör fotoğrafçıların en çok kullandığı malzemedir.
35mm'lik makinelerin çok popüler olmasından ötürü, bu tip makinelerde
kullanmak üzere aralarından seçim yapabileceğiniz çok sayıda renkli film
markası vardır. Başlıca iki renkli film çeşidi bulunur: karta basılan
resimler için kullanılan renkli negatif ve slayt elde etmek için kullanılan
renkli saydam (renkli diapozitif) filmler.
Siyah - beyaz filmden farklı olarak renkli film, belirli "renk ısı"ndaki
bir ışıkta pozlandırılmak üzere yapılmıştır.
Renk ısısı
Genellikle "beyaz" olarak düşündüğümüzde ışık, aslında yedi
adet spektrum renginin birleşmesinden oluşmuştur. Bu ışık renklerinin
birbirleriyle farklı orantılarda birleşmeleri farklı renk ıslarına sahip
ışıkların oluşmasını sağlar. İnsan gözü ve beyninin öyle bir uyum yapabilme
yeteneği vardır ki, farklı renk ısılarına sahip çoğu ışıkta bile nesneleri
"gerçek" renkleriyle algılarız. Oysa renkli filmde durum böyle
değildir.
Örneğin, eğer makinenizi gün ışığının renk ısısına uygun bir film takıp
(yani, en çok kullanılan film çeşidi) ve evlerde kullandığımız tungsten
ampul ışığında (yapay ışık) fotoğraf çekerseniz, resim turuncu çıkacaktır.
Tungsten ışığının renk ısısı, gün ışığına göre daha düşüktür. Bu yüzden
bu ışıkta, spektrum renkleri arasında daha düşük bir enerji seviyesine
sahip olan turuncu dalgaboyu hakim olacaktır. Böyle bir durumda istenmeyen
renk sıçramasına önlemek için makinenizin objektifine filtre
takabilirsiniz.
Film hızı
ISO numaralıyla işaretlenmiş olan film hızı, filmin ışığa karşı duyarlığını
gösterir. Filmin duyarlılığı arttıkça, doğru pozlandırılmış bir resim
ortaya çıkarmak için daha az ışık yeterli olur. Konuya uygun bir film
hızı kullanmak çok önemlidir. Loş ışıkta ve yavaş bir filmle (ISO 100),
kullanılacak en açık diyaframda ve olabilecek en yavaş enstantanede bile,
resmin pozlandırılması yetersiz kalabilir. Aynı koşullarda ISO 400'lük
bir film (dört katı daha hassas) size iki durak küçük bir diyafram seçme
(eğer netlik derinliği önemliyse) ya da iki durak daha hızlı enstantane
seçme olanağı verir (eğer konunun hareketi ya da makinenin titremesi önemliyse).
Yavaş film: Tipik bir yavaş film, ISO 64, kontrastı yumuşatırken,
cilt yapısı gibi konu detaylarını da göstererek çok güzel bir renk performansı
verir.
Hızlı film: ISO 1000'lik bir filmde grenler (noktalar)
daha vurguludur (özellikle bol ışıklı alanlarda) ve genellikle görüntü
daha kontrastlıdır. Yine de, gölgede kalan alanlardaki ayrıntılar çok
iyidir.
En çok kullanılan renkli filmlerden bazıları
Film türü ve ışık kaynağı: Mavi tonu zayıf olan tungsten
ışığı için geliştirilmiş film ve gün ışığı filmleri vardır.
|
|