Fotoğrafçılıkta Araç - GereçlerHer türlü koşulda iyi bir sonuç verecek tek bir fotoğraf makinesi / objektif
/ aksesuar bileşimi yoktur. Nerede çalışacağınızı, ne elde etmek istediğinizi
ve amacınıza nasıl ulaşacağınızı iyi düşünün. Dışarıda çekim yaparken
doğru araç-gereçleri seçmek tabii ki önem taşır. Stüdyoda bile, özellikle
canlı konularda çalışırken, önceden planlama yapmak çok önemlidir.
Fotoğraf makinesi çantası
Çantanız sizin seçtiğiniz araç-gereci alabilecek büyüklükte olmalıdır;
çok büyükse içindekiler sallanır; çok küçükse eşyayı içine tıkıştırırsınız.
Objektif bakımı
Normal olarak objektiflere sadece yüzeysel bir bakım gerekir. Bir önlem
olarak objektifin önünde bir UV filtresi takılı dursun. Bu kirlendiği
zaman objektif kağıdı ya da beziyle tamizleyin. Objektif şapkası ve kapağı
da koruma sağlar. Objektifin ön kısmı çok hassastır. Onun için tozları
ve kirleri, sadece havalı fırçayla ya da basınçlı hava püskürterek (önerilen
uzaklıktan) temizleyin.
Mimari
Bu tür konular için temel fotoğraf takımı, bir fotoğraf makinesi ve
iki ya da üç objektiften oluşur: bir geniş açılı objektif; tercihen istenmeyen
perspektif bozulmalarını önleyen kaydırmalı mekanizması olan (aslında
bu çok pahallı ve genellikle geniş açılıdır) bir standart objektif ve
mimari ayrıntılar için bir telefobjektif gibi. Binaların içinde, özellikle
mekan sıkışıksa, çekilcek olan çok genişse ya da geniş bir netlik derinliği
isteniyorsa, bir geniş açılı objektif gerekir. Standart objektfi büyük
bir olasılıkla sahip olduğunuz en hızlı objektif olacaktır. Flaşa izin
verilmiyorsa ve uzun poz süreleri gerekiyorsa, yanınıza bir üç ayak sehpa
ve deklanşöre basarken makineyei titretmemek içiin bir deklanşör kablosu
alın; alternatif olarak bir timer kullanın. Kolay ulaşılamayan detayları
yakalamak için teleobjektif idealdir. Siyah-beyaz fotoğraflarda gökyüzünün
ve taş örgü yüzeylerin ton değerlerini kontrol edebilmek için takımımızda
sarı, yeşil ve turuncu filtreler bulundurun.
Dış cephelerin renki fotoğrafları için polarize filtre yararlı olabilir.
Objeler
İç mekanlarda zaman sizden yanadır. Kompozisyonu oluşturacak objeleri
sabırla teker teker yerleştirip, her defhasında ışıkları ayarlayarak kompozisyonu
vizörden kontrol edebilirsiniz. Bu tür bir çalışma bir üç-ayak sehpa gerektirecektir.
Konunuz küçükse masa üstü sehpayı daha yararlı bulacaksınız. Aydınlatma,
iki fotoflud, bir spot ve belki de bir flaş tabancası ve bir yansıtıcı
şemsiyeden oluşabilir. Işın demetini kontrol etmek için bir ışın hunisi
- spot ışığının ucuna takılan koni - yararlı olabilir. Işık, tek kaynaktan
geliyorsa, konunun gölge yanına konacak beyaz bir karton, ışığın bir kısmını
yansıtarak kontrastları azaltacaktır.
Hayvanlar
Hayvanlar çekilmesi çok zor konulardır. Bu tür çekimlerde genel olarak
en çok yararlı olan şey makinenin deklaşörünü uzaktan çalıştırabilecek
bir araçtır. Bu deklaşöre metrelerce uzaktan basmaya imkan verecek uzun
bir pompalı deklanşör kablosu olabilir. Daha pahalısı ise, radyo dalglarıyla
çalışan uzaktan kumandalı deklanşördür. Bu tür bir deklanşör kullanarak,
konunuzu uzaktan bir dürbünle gözleyebilir, sonra tam gereken anda deklanşöre
basmak için radyo dalgası sinyali gönderebilirsiniz. Öte yandan, konunun
kızılötesi bir ışına yakalanması sonucu çalışan deklanşörler de vardır.
Bu tür uzaktan kumandalı deklaşörleri kullanırken makinenizi sağlam bir
üç-ayak sehpa üzerine yerleştirmeli, objektifinizi de konunun geleceğini
düşündüğünüz yöne doğru nişanlamalısınız. Ayrıca, makinenin otomatik kare
ilerletebilmesi (ya da tek tek kare sarabilen bir film sarma motoruna
sahip olması) önemlidir; yoksa her kareden sonra filmi sarmak için saklandığınız
yerden çıkmanız gerekecektir. Birçok hayvan gece dışarı çıkar. Bunun için
ya makinenin üstüne takılı ya da uygun bir dala kelepçelenmiş ve bir kabloya
makineye bağlanmış bir flaş bulunması önemlidir. Hızılı hareket eden hayvanlar
ve gece uçan kuşlar için çabuk ve arka arkaya çakan (storoboskopik) bir
flaş kullanın. Bu araç, saniyenin milyonda biri ya da daha az süren ışıklar
çakar - bu ışık öyle hızlıdır ki hayvanların çoğu ışığı fark etmez bile.
Gereken objektifin niteliği daha çok konunun büyüklüğüne ve makineye olan
uzaklığına bağlıdır - aslında normal bir geniş açıdan uzun bir teleobjektife
kadar her tür objektif kullanılabilir. Yağmura ya da yoğun çiğ düşmesine
karşı bir önlem olarak, makine bir naylon torbaya sarılabilir; objektifin
kapanmaması için torbada bir delik açıp, objektifin ucunu bu delikten
dışarı çıkarabilirsiniz.
Hareketli konular
Hareketli çekimler için gerektiğinden fazla araç-gereç yüklenmekten kaçının.
Böylece daha hızlı hareket edebilirsiniz; makineyi gözünüze dayar, resmi
çeker ve bir sonraki çekime hazır olursunuz. Profesyonel spor karşılaşmalarında,
basın fotoğrafçılarının bölgesine giremeyeceğiniz için, geniş açı çekimlerin
dışındaki çekimleriniz için başlıca ihtiyaçlarınız, uzun bir objektif
(en az 90mm) ve bir film sarma motorlu (ya da otomatik kare ilerleten)
bir makine olacaktır. Tribünlerdeyseniz, üç-ayak kullanamayacaksanız;
ama, bir el ya da omuz kabzası, makinenizi ve uzun objektifinizi desteklemeyi
çok kolaylaştıracak ve makinenin titremesini çok azaltacaktır. Amatör
spor karşılaşmaları daha iyi çekim olanakları sağlar. Çünkü bu tür karşılaşmalarda
saha kenarında durabilir ve 90mm'ye kadar zoom objektifi olan bir kompakt
makineyle mükemmel resimler çekebilirsiniz.
Manzara
Geniş alanları yakalamak için, çoğu kompakt makinede de standart olarak
bulunan geniş bir netlik derinliği sunan geniş açı objektifler gereklidir.
Yine de geniş açı, gözün stereoskopik görüşünü hiçbir zaman tam olarak
yansıtamaz.
Uzun bir objektif kullanarak sahnenin sadece bir bölümüne yoğunlaşmaak
genellikle daha fazla bir mekan atmosferi yaratabilir. Ayrıca, teleobjektifler
geniş açıda tamamen gözden kaçabilen, uzaktaki unsurları da yaklaştırmakta
yararlıdır. Manzara resimlerinde gökyüzü sorun yaratan bir alandır.; bir
polarize filtre ya da morötesi filtre gökyüzünün
adeta fazla pozlandırılmış gibi parlamasını önleyebilir. Gün boyunca aynı
sahnenin bir dizi fotoğrafını çekmek için yanınıza bir sehpa ve deklanşör
kablosu alın. Makinenizi yerleştirdikten sonra işiniz bitinceye kadar
yerinden kıpırdatmamanız gerekir. Bu tür çekimlerde yanınıza bir şemsiye
almayı unutmayın. Pırıl pırıl bsşlayan bir sabah, yağmurlu bir öğleden
sonrasına dönüşebilir.
Portreler
İnsan portreleri hem da ciddi konrollü stüdyo ortamında hem de stüdyo
dışında etkili sonuçlar verirler. İç mekanlarda da çekilen portrelerde
gün ışığı yeterli olabilir. Buna karşın güneş ışığı mekana doğrudan giriyorsa,
oluşan aydınlatma çok yoğun ve yüksek kontrasta olabilir. Böyle bir durumda
ışığı filtre edip yumuşatmak için, ışığın
girdiği açıklığı, tül perde ya da aydınger kâğıdı asarak kapatın. Kullanabileceğiniz
diğer ışık kaynakları genel aydınlatma için iki tane fotoflud ve konunuzun
saçlarının sınırını belirtmek ya da gözlerine bir ışıltı katmak için bir
spot olabilir. Ayrıca, duvardan, tavandan ya da yansıtıcı şemsiyeden yansıtılan
bir flaş da potre çekimleri için uygundur. Çok koyu gölgeli bir alanı
biraz aydınlatmak için elinizin altında yansıtıcı olarak kullanabileceğiniz
bir tabaka beyaz karton bulundurun. İç ve dış mekanlarda, 35mm formatlı
fotoğraf makineleriyle portre çekmek için en çok kısa teleobjektifler
kullanılır. Bunların odak uzaklığı 85mm ile 135mm arasında değişir. Bu,
konuya fazla yaklaşmadan, resim alanına baş ve omuzla doldurabilmenizi
sağlar. Eğer iç mekanda ışığınızı ayarlamak istiyorsanız makinenizi bir
sehpanın üstüne oturtun. Dış mekanlarda en iyi açıyı ve ışığı bulmak üzere
dolaşacağınız için, makineyi elde tutmayı yeğleyebilirsiniz.
Yakın çekimler
Fotoğrafçılığın bu alanında SLR'lerin kompaktlara göre kesin bir üstünlüğü
vardır. SLR'lerde, objektifle makine arasına takılan uzatma körükleri
gibi özel araçlar kullanabilirsiniz. Ayrıca, SLR'de kullanılan zoom objektilerin
çoğunda, gerçek boyutlara yakın fotoğraf çekebilen 'makro' ayarları vardır.
Daha da özel çalışmalar için SLR'leri mikroskoplara ya da teleskoplara
takabilsiniz. Yakın çekimlerde karşılaşılan iki temel sorun son derece
az bir netlik derinliği (yakın - çekim araçlarının kaçınılmaz bir özelliği)
ve yetersiz aydınlatmadır - objektif konuya çok yaklaşınca arada ışığın
geçeceği yer kalmaz. İlk sorunu çözmeye yardımcı olmak için makine sağlam
bir sehpanın üstüne takılmalıdır. Böylece, görüntünün netliği ya da konunun
yerleşimi üzerinde çok ince ayaralar yapılabilir. Açık havada yapılan
çekimlerde konunuzun çevresine, rüzgarı kesecek ve böylece konunun sallanarak
net ayarının bozulması önleyecek bir koruyucu (kartondan olabilir) gerekebilir.
İkinci sorun için konuyu aydınlatacak ve hareket etmesine vakit bırakmadan
çekim yapmanızı sağlayacak bir flaşa ihtiyacınız olacak. Rüzgarı kesmede
kullanılan karton aynı zamanda konunun gölgede kalan yanını aydınlatan
bir yanstıcı görevi yapabilir. Yararlı olan başka bir aksesuar da, halka
flaştır. Bu objektifin önüne takılan ve konuyu neredeyse gölgesiz bir
ışıkla aydınlatan dairesel bir ışık tüpüdür.
|
|